„Tydzień Kultury Języka” – etap I konkursu
Propozycje ćwiczeń i zadań do konkursu językowego .
I. Popraw błędy językowe i wyjaśnij na czym polegają .
1. Kupiłem pełny komplet narzędzi do naprawy samochodu. 2. W najbliższą niedzielę odbędzie się koncert urządzony z okazji 500 – lecia założenia miasta przez miejscowy Ośrodek Kultury. 3. Była długa kolejka za biletami. 4. Przeglądając „ Tygodnik Nadwiślański” rzuciło mi się w oczy ogłoszenie . 5. Australijczycy nie potrafili zatrzymać piłkę. 6. Jurek ma zawsze własne zdanie i swoją opinię.
II. Wskaż błędne wyrażenia , wytłumacz na czym polegają błędy :
- cofać się do tyłu - nadal kontynuować - bardzo znakomity - szczególnie specjalny
III. Zapisz poprawnie rymowanki.
Wiozą [buk] przez rzekę [buk], Oby dał dobry {buk] żeby {buk] nie wpadł w [buk ].
Pan Gustaw Śledź chciał [mieć] złoto , a znalazł [mieć].
Kochanie , czy [wiesz ] ile [wiesz] ma ten zamek?
Przyleciał dzięcioł na siana [stuk] i co zrobił ? Jak zwykle [stuk, stuk]
Nie jeden na twarzy [szef] ma rozbójników [ szef].
Wyjaśnij dlaczego te wyrazy wyrwane z kontekstu mogą być niezrozumiałe /zwróć uwagę na różnice pomiędzy ich pisownią a wymową/. Może wiesz jak nazywamy tego typu wyrazy?
IV.Przekształć podaną notatkę napisaną w stylu naukowym na krótki tekst w stylu potocznym.
Interesującą formą nauczania jest wycieczka szkolna, która integruje cele poznawcze i kształcące z wychowawczymi . W programie należy uwzględnić zwiedzanie zabytków i poznanie architektury miasta . Konieczne jest również właściwe zaplanowanie czasu na skonsumowanie obiadu i bezpośredni kontakt uczniów z przyrodą.
Scenariusz II etapu konkursu „Tydzień kultury języka”
Uczestnicy – cała szkoła. Miejsce - sala gimnastyczna / publiczność siada po turecku na podłodze lub na ławeczkach/ Pomoce : trzy stoliki dla zawodników, krzesełka , stół dla jurorów ,tablica , trzy wiklinowe koszyczki lub szklane, przezroczyste naczynia , cukierki( do oznaczania ilości punktów) i batony jako nagrody dla publiczności, stoper.
Osoby niezbędne do organizacji. konkursu : jurorzy , uczennica , która będzie wrzucać cukierki punkty do koszyczków, osoba pisząca na tablicy .
Przebieg konkursu.
Zadania dla uczestników ( troje najlepszych z poprzedniego etapu) :
I.W ciągu minuty wypiszcie jak najwięcej wyrażeń w formie rzeczowników związanych z filmem i teatrem . (punktacja – do koszyczków wrzucamy tyle cukierków ile padło prawidłowych odpowiedzi) II. Każdy z was wybierze spośród napisanych przez siebie terminów jeden -waszym zdaniem najtrudniejszy ,a kolega siedzący obok spróbuje podać jego definicję. (punktacja 0-5 cukierków)
III. Pod numerami 1-10 ukryte są wyrażenia , wybierzcie 3 liczby . Za chwilę podacie definicje wylosowanych słów. (punktacja 0 –3 cukierki ) ( Jeśli nie wie zawodnik , może odpowiedzieć członek publiczności – nagroda baton ) 1.domator 2. nowatorski 3. koneser 4.zacietrzewić się 5.wernisaż 6. kustosz 7. antrakt 8. „biały kruk” 9. nostalgia 10. zarękawki
IV. Rozwiązywanie krzyżówki. ( Liczba punktów – cukierków uzależniona jest od długości hasła - uczniowie sami podają numery haseł, które chcą rozwiązać. Decydują się w oparciu o wyrysowany na tablicy schemat krzyżowki , jeszcze przed przeczytaniem pytania. ) Jeśli gracze nie znają odpowiedzi na hasło – odpowiada publiczność (nagroda batonik).
Hasła:
1. Dawniej opiekunka.( 9 liter, pierwsza p) 2. W tytule słynnej powieści Umberto Eco.(4 lit. pierwsza r) 3. Zamek lub ciastko.(5 lit. pierwsza e) 4. Człowiek wszechstronnie wykształcony i posiadający dar pięknego wysławiania się .(7 lit. pierwsza e) 5. Przyjaciel lub rodzaj męski od słowa oznaczajacego najbliższą przyjaciółkę panny młodej towarzyszącą jej podczas ślubu).(5 lit. pierwsza d) 6. Artysta – tworzący układy taneczne.(10 lit. pierwsza c) 7. Wyraz pokrewny słowa „spajać” – część oka.( 8 liter pierwsza s) 8. Wyraz bliskoznaczny do „zwlekać”.(8 lit. pierwsza z) 9. II osoba liczby pojedynczej trybu rozkazującego czasownika „równać”.(6 lit. ) 10. Na włosy lub na krwawiącą ranę.(6 lit. pierwsza 0) 11. Połowa nocy.(6 lit. pierwsza p.) 12. Wybierać się jak...........za morze.(5 lit.) 13. Bohater „Władcy pierścienia” był.....................( 8 lit. pierwsza h) 14. Krótki utwór muzyczny na instrument solo.(6 lit. pierwsza e) 15. Utwór literacki o żałobnej treści .(4 lit. pierwsza t)
V. Obejrzyjcie uważnie scenkę przedstawioną przez kolegów . Zapiszcie na kartkach odpowiedź na pytanie: „Co było przyczyną nieporozumienia między rozmówcami , jakie błędy popełnili?”
Narrator: Pan Adam to bardzo dbały rodzic , troszczy się o to , by dzieci nie grymasiły i elegancko zachowywały się przy stole. Właśnie wszedł do kuchni , gdzie podano śniadanie.
Pan Adam: Chłopcy jak wy jecie? (wyjecie) Franek: Tatusiu, nikt nie wył... pan Adam; Cieszę się , tylko wy jedzcie prędzej.(wyjedźcie) Franek: Przecież nigdzie nie wyjeżdżamy. pan Adam: No to co ? Czy tylko przed podróżą macie jeść jak trzeba? Janku , jak ty jesz?( tyjesz) Janek: A mamusia mówi , że wcale nie tyję... pan Adam: I ma rację .A ty Franku czym się bawisz? Franek :Ja jem. (jajem) pan Adam: Jakim jajem ,widzę wyraźnie, że pietruszką. Wstyd mi za was. Chyba widzieliście jak my jemy z mamusią ? ( myjemy) Janek: Co, tatusiu, myjecie? Okna? pan Adam: My jemy kluski , nie okna. Widzę , że wam umysły osłabły , bo wyj ecie słabo.( wyjecie).
Narrator: Pan Adam wyszedł. W kuchni zapanowała konsternacja.
Janek: Co się tacie stało ? Rozumiem , że trzeba dbać o higienę , ale myc kluski przed jedzeniem to przesada. Franek: Musiało mu się coś stać . Dawniej nas za to karał , a dzisiaj namawiał do wycia przy śniadaniu.
VI. W ciągu minuty, ułóż wykorzystując litery z podanego wyrazu- matki „ ………..” jak najwięcej innych słów w formie rzeczowników nie będących nazwami własnymi.(punktacja - tyle cukierków ile właściwie utworzonych słów)
VII. Obejrzyjcie uważnie fragment filmu a następnie pisemnie zdajcie relacje z wydarzeń ukazanych w prezentowanej scenie ( czas 5 min.) ( punktacja o 10 cukierków)
W czasie gdy zawodnicy piszą sprawozdanie – prowadzimy konkursy wśród publiczności. np. Wybieramy spośród publiczności 10 osób, dzielimy je na dwie grupy . Podajemy pierwszej osobie w grupie rzeczownik ,ona z kolei przekazuje informację dalej za pomocą wyrazu bliskoznacznego lub kojarzącego się z podanym hasłem , chodzi o to, by któraś z kolejnych osób w grupie odgadła jego prawdziwe brzmienie. Najpierw startuje I grupa a potem druga. Wygrywa ta drużyna , które odgadnie więcej haseł. Zwycięska drużyna dostaje nagrody w postaci batonów , a pokonani po cukierku.
wyrazy do odgadnięcia : matura, zabawa, randka, szkoła , skrzypce , lekarz.
Po upływie wyznaczonego czasu zawodnicy odczytują swoje prace.
Następnie jury zlicza ilość uzyskanych przez zawodników punktów- cukierków i ogłasza zwycięzcę . Następuje wręczenie nagród i dyplomów
Opracowała Beata Audycka |